بافت موها در حالت طبیعی نرم و لطیف است و حتی اگر جنس خشکی داشته باشد، حالتی مشابه موهای آسیب دیده ندارد. موها، از هر نوعی که باشند، تحت تاثیر عواملی همچون گرما و حرارت زیاد، آسیب‌های محیطی، مواد شیمیایی مانند دکلره، رنگ و محصولات مراقبت از موی نامرغوب صدمه می‌بینند و قوام خود را از دست می‌دهند. این صدمه موها را دهیدراته، خشک، زبر، وز و دچار عوارضی همچون موخوره و شوره سر می‌کند و حتی ممکن است ریزش مو را به دنبال داشته باشد. افرادی که رژیم غذایی ناسالمی دارند و به قدر کافی از مواد پروتئینی، فیبر، سبزیجات و کلیه مواد مفید برای سلامت بدن و رشد مو و به خصوص غذاهای دارای بیوتین استفاده نمی‌کنند، راحت‌تر از سایر افراد با مشکلاتی نظیر کم پشت شدن مو مواجه خواهند شد. همچنین ژنتیک و مصرف دخانیات در این امر تاثیرگذار است.
بیشترین کاری که می‌توانیم برای سلامت و زیبایی موهای خود انجام دهیم تلاش برای دنبال کردن سبک زندگی مناسب و کمک گرفتن از محصولات ترمیم کننده و بازسازی کننده است. همچنین روش‌های زیادی برای احیای مو ابداع شده اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کراتین درمانی و پروتئین تراپی اشاره کرد. این که تفاوت کراتینه و پروتئینه مو چیست؟ را با هم می‌خوانیم تا ببینیم کدام یک برای موهایمان مناسب است و کدام یک را نباید انجام دهیم.
تفاوت کراتینه و پروتئینه مو چیست؟
پی بردن به جواب این سوال، نیازمند شناخت هر دو روش به صورت جداگانه است. ابتدا باید از خود بپرسیم که کراتینه کردن مو به چه معنا است و پروتئینه کردن مو چگونه انجام می‌گیرد. سپس برای سوال تفاوت کراتینه و پروتئینه مو چیست؟ جواب مناسبی پیدا کنیم. نام کراتینه، برگرفته از کراتین، پروتئین ساختاری مو است که بخش زیادی از آن را تشکیل می‌دهد. این پروتئین بافت سخت و محکمی دارد و موها را انعطاف پذیر، زیبا و درخشان نگه می‌دارد. زمانی که کراتین آسیب ببیند، مو آسیب دیده است و ظاهر جذاب خود را از دست می‌دهد. ترمیم موها به معنای بازگرداندن کراتین آن به حالت قبل و همچنین افزایش تولید این ماده است. در کراتین درمانی و پروتئین درمانی، موها با پروتئین تغذیه می‌شوند و از این رو بانشاط می‌مانند. پس تفاوت کراتینه و پروتئینه مو چیست؟
کراتین درمانی چیست؟
کراتین درمانی یک تکنیک زیبایی است که در آن به موها مقادیر بسیار کراتین مصنوعی و مواد صاف کننده همچون فرمالدهید زده می‌شود و پس از گذشت مدتی مشخص، موها را شسته، آن را با دمای زیاد اتو، 450 درجه فارنهایت، خشک می‌کنند. در این روش موها کاملا صاف و لخت می‌شوند و حالت فر آن‌ها از بین می‌رود. هنگامی که فرد تار موی ضخیمی داشته باشد، از فر موهای خود خسته شده باشد، موهای او دچار وز و زبری شده باشند اما آسیب وارده به موهای او به قدری نباشند که درمان پزشکی و تخصصی بخواهد، می‌تواند از کراتین درمانی استفاده کند. کراتینه کردن موها به ترمیم آن‌ها کمک می‌کند اما بیش از آن که روشی برای درمان موها باشد، ترفندی برای صاف نگه داشتن آن‌ها برای چند ماه است؛ یعنی نمی‌توانیم آن را به عنوان راه حلی سالم در نظر بگیریم و باید بدانیم که برای افراد حساس و حتی افراد عادی ضرر دارد.